středa 24. února 2016

Co chceme, aby Jízdoteka uměla?

Velice si ceníme všech vašich návrhů týkajících se funkčnosti jízdotéky. Vzali jsme je v úvahu, zkonzultovali je s našim senzačním IT týmem a vzešel z toho následující seznam funkcí, které se pokusíme implementovat.
Pokud jste nenašli tu svou, neváhejte a ozvěte se nám na e-mail info@jizdoteka.cz, rejstřík může být rozšířen.


  1. Vyhledání dostupné trasy z místa A do místa C přes místo B
  2. Možnost přihlásit se i na úsek z místa B do místa C, ale upřednostnit prostřednictvím řazení výsledků ve výpisu trasy, které vedou z místa B do místa C přímo
  3. Nechat zcela na řidiči, jakou cenu si určí za trasu i úsek, minimální cena je obecně naprostý nesmysl. 0Kč je taky zcela validní cena. Kdo chce prostě jen společníka na cestu, může si klidně jezdit zadarmo a nikdo mu do toho nemá co kafrat
  4. Možnost označit mezizastávky jako pouze výstupní, aby se nenabízely trasy např. na několik kilometrů (ale individuální dohoda mezi řidičem a cestujícím je stejně nejdůležitější) 
    Příklad: Trasa Ostrava - Brno (Ostrava - Olomouc - Brno, Zvonařka - Brno, Semilasso). Obě zastávky v Brně by byly "pouze pro výstup", protože po městě řidič nechce nikoho nového vozit, ale je ochotný vysadit cestující na více místech, která má po cestě. V praxi by to pak fungovalo tak, že pokud cestující hledá trasu z místa A do místa B a někdo z řidičů má místo B označené jako výstupní, tuto jízdu mu to nenabídne (nebo se zobrazí odlišně, například přes zatržítko "Zobrazit včetně...", aby se mohl s řidičem případně domluvit.
  5. Propojit poptávky s jízdami: Pokud se cestující přihlásil na jízdu zhruba odpovídající poptávce, skrýt tuto poptávku pro ostatní řidiče, protože již není potřeba
  6. Přihlášení/registrace skrze email/Facebook/MojeID/Google
  7. Možnost intuitivně zadat poptávku jízdy: BlaBla momentálně nabízí jen "emailová upozornění" na trasu, přičemž u nich požaduje opětovně zadat email (který už dávno zná) a datum (které by se v prvé řadě mělo zadávat už během vyhledávání). Kdyby po vyhledání trasy existovalo tlačítko na vytvoření "poptávky", která by se zobrazila řidičům při zadávání jízd, dost by to oběma stranám usnadnilo plánování cest. (Toto měl i starý Jízdomat, jen na to bylo separátní tlačítko na liště.)
  8. Statistiky obvyklých tras/časy: když vím, že za týden chci jet z destinace A do destinace B, často nevím, zda se spoléhat na spolujízdu, nebo hledat jiný druh dopravy, vzhledem k tomu, že řidiči zadávají nabídky často jen den dva předem. Myslím, že by hodně pomohlo zavést jakousi "statistiku", tedy při vyhledávání hodně dopředu ukázat uživateli informaci typu "pro trasu A -> B, pátek, 14:00 - 16:00, běžně evidujeme 4 jízdy; tento termín poptává dalších 7 uživatelů" -- tedy: vím o dost přesněji, na čem jsem. Stejně tak by statistika o poptávanosti termínu mohla být užitečná řidičům pro plánování jízd.
  9. Separovat zadávání trasy a zadávání míst, kde jsou řidiči ochotni nakládat/vykládat (viz BlaBlaCar a jeho "úseky" jako odstrašující příklad). Případně nechat možnost, že je řidič ochoten nabrat/vyložit lidi po domluvě kdekoliv (ve stylu BlaBlaCaru "max N minut zajížďka"). To by eliminovalo uživatelům z menších měst magii typu "Jedu z města A do města B; žádné jízdy neexistují, a tedy musím vyzkoušet vyhledat cesty z různých větších měst do B, které vedou přes A" -- toto by proběhlo automaticky, a bylo by možné i vyfiltrovat řidiče, kteří budou ochotní zastavit.
  10. "Oficiální" nakládací/vykládací místa - možnost komunitně ve wiki-stylu zadávat (typicky hlavně ve velkých městech) místa pro nakládání/vykládání lidí: vznikla by databáze míst, která vyhovují jak cestujícím, tak řidičům (dobrá dostupnost autem i MHD). Samozřejmě by nebylo povinné je využívat, ale mohlo by to usnadnit lidem domlouvání.
  11. Možnost dohodnout převoz nejen lidí, ale i třeba věcí (zapomněl jsem doma knížku, co potřebuju vrátit do školy, adaptér, plyšového medvěda...)
  12. Propojovat spolujízdy (Brno - Praha, Praha - Liberec), pokud tam vychází nějaký rozumný čas na přestup
  13. Export jízd do Google kalendáře

Takže ještě pro jistotu: piště nám na info@jizdoteka.cz
Ať víme, co si přejeme.

Vytvořil Martin Pavlásek, upravila Klára Zapletalová

4 komentáře:

  1. Ahoj, ještě bych tam přidal anonymní hodnocení řidičských schopností, jako má blabla, s tím, že se odkryje např po 10+ jízdách (ale je to takové trochu škaredé, ~ no nevím). + veřejné hodnocení řidiče.

    Pak ještě něco jako "jedu komfortně ve 4" např. formou nějakého štítku, to je jedno. Samozřejmě jsou některé auta komfortní i v 5, takže myslet i na to - ve fabii v 5 za komfort nepovažuji. Jde mi o to přesně určit kolik bude v autě lidí. Nebo "pokud se jízda zaplní pojedeme v 5ti" - něco takového.

    Jinak funkce parádní - možná k 6/ ještě nějaká úroveň, jak je daný uživatel ověřený (pouze mail/mojeID-adresa/telefon, ??)

    Statistiky, oficiální místa - tleskám - dost se mě řidiči ptali "a kde se tak obecně nabírá? (v Brně)"

    Dobrá práce, jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    jen tak dopředu, jsem autorem toho jízdomaxu, a nepovažuju se za konkurenci ;), jizdomax je a zůstane jednoduchá inzerce ... docela se těším, až tu Jízdotéku spustíte, udělám Vám zpětný odkaz a hlavně doufám budu Vašim spokojeným uživatelem.

    Měl bych pár poznámek, co bych byl rád, aby v Jízdotéce fungovalo:

    - nemám rád automatické potvrzování/schvalování spolujezdců. Chci se s dotyčným nejdříve domluvit, ideálně telefonicky, protože o víkendu nebývám tak často na internetu a kolikrát ani nevím, že se mi někdo na jízdu přihlásil. Takže bych rád, aby moje telefonní číslo bylo vidět hned a ne až po nějakém schválení jak je tomu u ble ble caru. Už to, že mi dotyčný zavolá je známka toho, že se nepřihlásil jen tak co kdyby nahodou a také bude více zavázán k odpovědnosti mi alespoň napsat omluvnou sms, když z nějakých důvodů nebude moci jet. Chci mít možnost potvrdit v systému dotyčného spolujezdce sám explicitně. Uživatel by měl nějak viditelně poznat, že jízdy jsou nebo nejsou automaticky schvalovány, aby si nemyslel, že si přihlášením místo zarezervoval.

    ad 13) ... když tak tam prosím zkuste přidat do těla té události v kalendáři i seznam spolucestujících (jméno, telefonní číslo), usnadní mi to volání spolujezdcům např. z důvodu zpoždění na cestě apod.

    Prosím, udělejte ten web opravdu dobře responzivní a myslete na UX. Jednou jsem zkusil ble ble car na mobilu a měl jsem pocit, že hraju nějaký dungeon :-D. Chci být s to velmi jednoduše se i na mobilu dostat ke své jízdě, když bude potřeba a to i na místech, kde ten net moc nejdede (tj. dobrý by byl malý objem přenesených dat).

    Zkuste zauvažovat jestli nezpřístupnit nějaký interface třeba pomocí REST. Pokud říkáte, že budete open source, mohli bychom se pak těšit třeba na mobilní aplikace, které naprogramují jiní nadšenci. A nebo možná by se dala vyvinout iniciativa, aby podobný interface udělali i ostatní už existující servery na spolujízdu a tak se dal spojit potenciál všech.

    OdpovědětVymazat
  3. Napadá mě jenom drobnost...

    Na jízdomatu jsem často jezdil Praha --> Slovinsko přes zadával jsem tam opravdu spoustu mezibodů (Praha, Jihlava, Znojmo, Víděň, Graz, Maribor, Lublaň, Koper). A do poznámky pak vždy upozorňoval, že vezu min třeba 500 km... Ale stejně se mi hlásili lidi, jestli je svezu ze Znojma do Vídně apod. A nebavilo mě to vždycky vysvětlovat, že se mi nevyplatí zajíždět do města.

    No k věci - moc by se mi (z pohledu řidiče) líbila možnost kolonky při vypisování jízdy "Minimálně vezu" a pak zadání absolutní (např. 300 Km) nebo relativní (např. 60 %).

    OdpovědětVymazat
  4. Ja bych dal spis minimalni cenu treba date minimalbi cenu 500kc a nekomu by se treba vyplatilo dat za znojmo - viden 500kc - a vam tedy nozna taky...

    Osobne bych jeste pridal funkci uprednostneni spolucestujicich na cele (delsi) trase... Priklad(osobni zkusenost z jizdomatu) jedu znojmo- berlin... A auto se mi naplnilo jihlava- praha... Pritom byli lidi co chteli jihlava - berlin... Co ted? Ze .. Proto bych uvital zaskravaci tlacitko (ktere by zaskrtl ridic a ostatni jej videli) a nebo to zase ovlinit cenou... Kdyz je nekdo ochotny (a verte je) zapati za cestu jihlava - praha vic nez nekdo za cestu jihlava- berlin proc ne.... A to me i napada moznost systemu aukce volneho mista.?!?

    OdpovědětVymazat